Leipomomme viimeisimmät kuulumiset

X

24.5.2016

Tarinoita historiasta

 

Kasvua 50-luvulla

 

Leivon Leipomon kehityksessä 1950-luvulla oli suuri merkitys. Koko ala oli voimakkaassa kasvussa. Vuosi 1950 toi ennätysmäisen viljasadon. Kauppoihin saatiin viljaa 190 miljoonaa kiloa, mikä oli 45 miljoonaa kiloa enemmän kuin aikaisemmin. Kaikki ei kuitenkaan sujunut ongelmitta. Ruistuotannossa Suomi oli omavarainen, mutta kulutustottumukset olivat muuttumassa. Korean sodan korkeasuhdanteessa vaurastuneet kansalaiset valitsivat entistä useammin vehnäleipää. Ruisleipää rasitti maine säännöstelyajan tuotteena.

 

Vehnää piti ostaa myös ulkomailta. Kun toimitukset Neuvostoliitosta myöhästyivät, viljaa jouduttiin ostamaan Australiasta, Argentiinasta ja Kanadasta. Kuljetusmatkat olivat pitkiä. Viljan tuonti saattoi kestää parikin kuukautta. Siksi turvauduttiin myös läntiseen naapuriin Ruotsiin.

 

Leipomoalalle toi huolia elokuussa vuonna 1950 alkanut hintasulku, joka koski monia leipomotuotteita. Mukana olivat näkki-, ruis- ja ohraleipä, mutta myös vehnä-, graham- ja sekaleipä. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että ruokaleipä oli täydellisessä hintasulussa. Sulkua perusteltiin kohonneilla palkka- ja elintarvikekustannuksilla. 

 

Alkanut 1950-luku merkitsi Leivolle ja muillekin leipomoille myös valtavia teknologisia muutoksia. Tuotantotekniikka muuttui. Se nosti tuottavuutta ja mahdollisti suurten yksiköiden perustamisen. Vanha käsityöammatti alkoi koneellistua yhä voimakkaammin. Pakastin oli keksintö, joka muutti paljon, mutta myös myymälä- ja pakkaustekniikat monipuolistuivat.

 

Käynnissä oli muutos, joka mullisti koko vanhan ajattelun: hevoskyydillä tuotteitaan markkinoinut käsityöläinen siirtyi lopullisesti historiaan. Kuljetustekniikan ja markkinoinnin kehittyminen avasi kokonaan uusia näkymiä. Juuri pakkaustekniikan kehittyminen ja myymälöiden itsepalveluiden lisääntyminen lisäsivät tuotteiden menekkiä. Mallimaana oli Yhdysvallat.

 

Kuvassa autorivistö leipomon edustalla 60-luvulla. 50-luvulla autot alkoivat yleistymään leipien kuljetuksessa ja näin korvattiin hevoskärryt.

 

 

 

 

  • Share on LinkedIn
  • Share on Twitter
  • Share on Google+
  • Leivon leipomo Facebookissa